Omsorg i flere ledd - SOS-barnebyer
Kontakt oss

Bli en partner du også!

Fyll inn skjemaet så tar vi kontakt for mer informasjon om hva et samarbeid med SOS-barnebyer kan gjøre for deg og din bedrift.

Takk for din interesse!

Du vil snart bli kontaktet av oss. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den. Les mer om våre vilkår

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies) for å bedre brukeropplevelsen. Vi lagrer ingen personlige opplysninger. Ved å trykke OK aksepterer du vår bruk. Les mer

OK

Omsorg i flere ledd

Created with Sketch.

Det er mye omsorg i god helse. Tusenvis av barn og voksne i Botswana og Ghana lærer om egen helse gjennom Mars Nordics samarbeid med SOS-barnebyer.

tekst: Kristin Valla foto: Oda Hveem

– Men, herlighet, skal dere virkelig gi så lite? Slik lød kommentaren fra noen av landets butikkeiere da Mars Nordics fortalte om selskapets nye kampanje. Ett av deres mest solgte produkter er tyggegummien Extra. Nå ville selskapet gi ett øre til SOS-barnebyer for hver bit tyggegummi de solgte under slagordet Chew for Change. Butikkeierne klødde seg bak øret. Ett øre? Det hørtes neimen ikke mye ut.

– Men det var før de fikk høre at vi selger mer enn 100 000 pakker Extra hver dag i Norge, sier Paal Skaftnes, selger på selskapets kontor i Norge.

– Chew for change er blitt vår største og viktigste kampanje, sier Paal Skaftnes, selger for selskapet i Norge.

– I tillegg er det ti biter Extra i en vanlig pakke. Når vi da sier ett øre per bit, snakker vi ikke om småpenger. Vi snakker om millionbeløp. Fire år etter lanseringen er kampanjen blitt en av selskapets største suksesser. Skaftnes og kollegene hans behøver ikke lenger forklare butikkeieren hva den handler om.

– Også for selgerne våre er dette veldig motiverende, sier Skaftnes.

– Kampanjen er noe mer enn et vanlig innsalg hvor vi skal fremme produktene våre. Den har et budskap. En tilleggsfaktor som faktisk skaper en forskjell. Det oppleves ganske unikt.

Stolthet i bedriften
For Helle Glibstrup, Group Brand Manager i Mars Nordics, henger satsingen nøye sammen med selskapets verdier. Forretningsdrift hos den familieeide forretningsgiganten skal handle om mer enn bare profitt. Det skal også handle om samfunnsansvar.

– For oss er SOS-barnebyer den perfekte samarbeidspartner, fordi vi deler oppfatningen av hva et slikt ansvar innebærer. Mange store, viktige samfunnsendringer begynner med barn. Det å gi dem omsorg, utdanning og å lære dem å ta vare på egen helse, slik vi gjør gjennom vårt tannhelseprogram. Gi dem muligheten til å skape sin egen fremtid. Da er vi med på å skape et mer bærekraftig samfunn ikke bare for i dag, men for morgendagen.

Helle Glibstrup i Mars Nordics besøkte Botswana i 2018 og så med egne øyne effekten av samarbeidet med SOS-barnebyer.

I Ghana alene fikk over 60 000 barn opplæring i å ta vare på tennene sine i 2018.

– Når du ser på hvor mange vi har nådd, så er ikke dette et prosjekt i liten skala. Det er noe som skaper stor forandring for veldig mange. Det er ingen tvil om at det også skaper en kjempestolthet innad i bedriften. Vi er et selskap som ønsker å ha et genuint fokus på bærekraft, en verdi som også våre ansatte deler. Det tilfører en ekstra dimensjon og en dypere mening til det arbeidet vi gjør, sier Helle Glibstrup.

Fakta

Chew for change

En utrolig livsglede
Da Paal Skaftnes begynte arbeidet med Chew for Change, var han egentlig skeptisk til humanitære organisasjoner. Var det ikke veldig vanskelig å vite om pengene kom frem? Eller om tiltakene de støttet faktisk virket? Skepsisen gjorde at han søkte om å få bli med på et av programbesøkene til Botswana. Skaftnes ville se om den kampanjen han solgte inn til butikkene, hadde en effekt.

– Det er ett av mitt livs største opplevelser, sier han.

– Det å komme til Botswana og se at det vi gjorde, faktisk bidro på en fantastisk måte. At pengene ikke bare kom fram, men at engasjementet fikk så utrolig store ringvirkninger. Jeg har jo reist mye rundt i verden før, men dette var noe helt annet enn det jeg har vært med på tidligere. Noe av det han så, var tøft å ta innover seg, forteller han. Små barn som var smittet av hiv, for eksempel. Unger som ble behandlet for underernæring.

En viktig del av chew for change handler om å styrke tannhelsekompetansen hos lærere, helsepersonell og omsorgspersoner.

En viktig del av chew for change handler om å styrke tannhelsekompetansen hos lærere, helsepersonell og omsorgspersoner.

Skape en framtid
Han besøkte flere SOS-barnebyer i Botswana.

– SOS-foreldrene har en så enorm tilstedeværelse. Robuste, sterke voksne. Mange av barna i barnebyen kommer fra hjem som av ulike grunner ikke fungerer. De mangler omsorgspersoner. I noen tilfeller også et hjem. Så får de dette holdepunktet som hele tiden er der for dem, som lager mat mens de leker, følger opp lekser, passer på at de har det bra. I forlengelsen av dette arbeidet, driver SOS-barnebyer også familieprogrammer for å styrke familier i krise slik at de selv kan ta vare på barna sine. Gjennom ulike tiltak styrkes foreldrene i omsorgsrollen. Møtene med barn og voksne i lokalmiljøet var, ifølge Skaftnes, den mest gripende delen av reisen.

– Mange av dem som er omfattet av disse programmene, lever uten helt grunnleggende rettigheter som mennesker. Det er veldig tøft å se på. SOS-barnebyer støtter dem med å komme i gang, for eksempel ved å legge tak på huset eller å sørge for at barna får gå på skole, eller at foreldrene kommer i gang med jobb. Men de støtter dem ikke med alt, og det er viktig. De skal lære å klare seg selv. Det er bærekraftighet. Det er sånn du skaper en framtid.

Han smiler. Blir blank i øynene når han tenker tilbake. Tyggegummikampanjen ruller han fortsatt ut hver høst, med et større engasjement for hvert år.

– Chew for change er blitt vår største og viktigste kampanje. Vi bruker den for alt den er verdt. Den gir ny dimensjon til arbeidet vårt, og vi ser at det skaper uendelig ringvirkninger når pengene kommer fram.

Han ler litt.

– Hvert eneste øre.

Et verdifullt samarbeid

Det er mange gode grunner for et samarbeid med SOS-barnebyer. Kontakt oss for å diskutere muligheter!

Tilbake Created with Sketch.