Drømmen om et godt hjem - SOS Barnebyer
Kontakt oss

Bli en partner du også!

Fyll inn skjemaet så tar vi kontakt for mer informasjon om hva et samarbeid med SOS-barnebyer kan gjøre for deg og din bedrift.

Takk for din interesse!

Du vil snart bli kontaktet av oss. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den. Les mer om våre vilkår

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies) for å bedre brukeropplevelsen. Vi lagrer ingen personlige opplysninger. Ved å trykke OK aksepterer du vår bruk. Les mer

OK

Drømmen om et godt hjem

Created with Sketch.

Et boligbytte representerer ofte et vendepunkt som tar livet i en ny retning. I to år har meglerkjeden Aktiv samarbeidet med SOS-barnebyer om å gi barn som trenger det en ny start.

tekst: Kristin Valla foto: Oda Hveem

– I Aktiv Eiendomsmegling pleier vi å si at et hjem er mer enn vegger og tak. Det passet godt sammen med SOS-barnebyers visjon om at et godt hjem først og fremst handler om trygghet og omsorg. Det er derfor vårt samarbeid med SOS-barnebyer gir så god mening. Aktivs overordnede mål er å sikre et godt hjem for mennesker i alle livets faser. Det handler også om å inkludere de som trenger det aller mest, sier Karsten Onsrud administrerende direktør i Aktiv Eiendomsmegling.

– Aktivs overordnede mål er å sikre et godt hjem for mennesker i alle livets faser. Det handler også om å inkludere de som trenger det aller mest, sier Karsten Onsrud

Han smiler med en kopp kaffe foran seg på hovedkontoret til kjeden som består av 70 franchisetakere over hele Norge. Onsrud har vært i bransjen i over 20 år og siden september 2018 er han administrerende direktør i Aktiv Eiendomsmegling.

– Hos oss er ydmykhet en av verdiene våre. Vi møter kunder i alle livets faser, og et boligbytte representerer ofte et viktig vendepunkt. Det kan være at man flytter inn sammen med en ny kjæreste, en familieforøkelse eller en skilsmisse. De emosjonelle sidene ved boligbytte er vel så viktige som de økonomiske.

I Aktiv pleier vi å si at et hjem er mer enn vegger og tak. Det passet godt sammen med SOS-barnebyers visjon om at et godt hjem først og fremst handler om trygghet og omsorg.
Karsten Onsrud, administrerende direktør i Aktiv Eiendomsmegling

Hva engasjerer deg?

En investering i omsorg og utvikling er meningsfull for både kunder og medarbeidere. Snakk med oss om et samarbeid!

Vendepunkt på flere arenaer
Hvert tiende barn i verden lever uten eller står i fare for å miste omsorgen fra foreldrene sine, anslår SOS-barnebyer. For disse barna representerer et nytt hjem et annet type vendepunkt – fra en tilværelse kjennetegnet av frykt og kaos til et liv preget av stabilitet, skole og bedre helse.  Dette bidrar SOS-barnebyer og Aktiv nå til gjennom en felles visjon. Slik knyttes også vendepunktene virksomheten tar del i til daglig her hjemme sammen med vendepunktene som skapes gjennom samfunnsansvaret. For hvert salg gir meglerkjedens lokale kontorer 100 kroner til SOS-barnebyer og er på den måten med på å gi en ny start til mange barn hvert år.

Fakta

Aktiv Eiendomsmegling

– For oss var det viktig å velge en organisasjon som var politisk og religiøs uavhengig siden vi jobber med et bredt spekter av kunder, sier Lars Erik Lindgreen, partner og megler hos Aktiv Frogner.

– Da forslaget om SOS-barnebyer kom på bordet, var jeg veldig positiv. Trygge oppvekstsvilkår og et godt hjem er en ekstremt viktig del av en god start på livet for et barn. Hvis vi kan bidra til det, er det fantastisk, sier Lindgreen.

For Lars Erik Lindgreen, partner og megler hos Aktiv Frogner, er bedriftens verdier avgjørende for at han har blitt hos Aktiv i så mange år.

I likhet med de fleste meglere er han plettfritt kledd der han sitter på den andre siden av bordet. Nålestripet dress. Nystrøket skjorte. Pent knyttet slips. De mer samfunnsengasjerte sidene hos Lindgreens yrkesgruppe er det ikke alltid like lett å få øye på, men de er der.

– Når jeg er  blitt i Aktiv i så mange år, så handler det om bedriftens verdier og menneskene som jobber der. Det har hendt at andre meglerhus har forsøkt å få meg over, men for meg er det avgjørende at kjedens verdier samsvarer med mine egne. Det gjør de her.

Mer informasjon om våre bedriftssamarbeid?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Takk for din påmelding!

Du vil snart motta nyheter om våre partnerprogram på e-post. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den.

Les mer om våre vilkår

Fulltreffer på Facebook
Da avtalen med SOS-barnebyer ble inngått, laget Aktiv en film om samarbeidet som de delte i sosiale medier. Filmen viser en liten jente som titter nølende ut av en pappeske. En lek i hennes tilfelle, viser det seg, men for mange barn i verden er dette virkeligheten.

– Når det gjelder engasjement og oppmerksomhet, så slo denne kampanjen alt annet vi har gjort i Aktiv, sier Karsten Onsrud.

Trygge oppvekstsvilkår og et godt hjem er en ekstremt viktig del av en god start på livet for et barn. Hvis vi kan bidra til det, er det fantastisk.
Lars Erik Lindgreen, megler og partner hos Aktiv Frogner

– Det er klart at det er vanskelig å måle omdømme, men her var det hevet over enhver tvil at kampanjen traff. Den ble også kjørt internt for å bevisstgjøre meglerne på deres rolle og på det samfunnsansvaret vi ønsker å ta som bedrift.

Å få 70 franchisetakere over hele landet med på samarbeidet, var ikke gitt, men  det skulle vise seg å gå langt bedre enn antatt. En undersøkelse Aktiv gjorde et knapt år etter samarbeidsavtalen viste at 88 prosent mente at samarbeidet var både relevant og positivt. Nå står samarbeidet med SOS-barnebyer diskret omtalt på en side i Aktivs prospekter. Meglerne informerer om kampanjen i møte med kundene, men for Lars Erik Lindgreen er det viktig at det skjer på den riktige måte.

Et nytt hjem betyr et vendepunkt i livet. For hvert salg gir meglerkjedens lokale kontorer 100 kroner til SOS-barnebyer og bidrar på så vis også til et vendepunkt for barn som trenger det mest.

– Jeg er opptatt av ikke å spille på kundens samvittighet for å få oppdrag, derfor informerer jeg kort om engasjementet vårt, men ikke noe mer enn det. Men det er klart det forteller kundene noe om at vi i Aktiv tenker litt annerledes. Jeg kan dessuten nevne at også andre meglerkontor har latt seg inspirere av oss og inngått lignende samarbeid. Jeg tror  vi er inne i en tid hvor samfunnsengasjement blir viktigere for stadig flere.

En positiv overraskelse
I fjor fikk høgskolelektor Elin Thove Willassen en verdivurdering av Aktivs lokale kontor på familiens bolig i Fetsund. Da megleren kom, var han slett ikke som hun hadde sett for seg. Ikke pågående og «brautende», men tvert imot lyttende og hyggelig, forteller hun. Like før jul fik hun en e-post fra megleren som hadde vært hos dem. Kunne hun tenke seg å bidra til SOS-barnebyers julekampanje?

– Da ble jeg veldig glad. Jeg har selv hatt fadderbarn siden tidlig på 1990-tallet og vet at SOS-barnebyer er en organisasjon hvor det går mye penger til barna og lite til administrasjon. At en meglerkjede inngår et slikt samarbeid var både overraskende og gledelig. Det er en tankegang flere burde følge, sier hun.

Det er ikke bare Willassen som tenker slik blant Aktivs kunder. En undersøkelse som kjeden foretok i fjor viser at hele 93 prosent av kundene ser på samarbeidet med SOS-barnebyer som positivt.

– Vi lever i et land hvor de fleste av oss aldri har vært sultne, aldri har frosset og aldri har opplevd ikke å ha tak over hodet, sier Willassen.

– Samtidig vet vi at andre steder i verden er virkeligheten en annen. Da er det klart at et initiativ som dette er utrolig verdifullt.

Tilbake Created with Sketch.