Bærekraft som smart investering - SOS-barnebyer
Kontakt oss

Bli en partner!

Fyll inn skjemaet så tar vi kontakt med deg om hva et samarbeid kan bety for din bedrift/organisasjon.

Takk for din interesse!

Du vil snart bli kontaktet av oss. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den. Les mer om våre vilkår

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies) for å bedre brukeropplevelsen. Vi lagrer ingen personlige opplysninger. Ved å trykke OK aksepterer du vår bruk. Les mer

OK

Bærekraft som smart investering

Created with Sketch.

Å satse på bærekraft er ikke bare bra for samfunnet, det er også en smart forretningsstrategi. Samarbeid er ofte nøkkelen til å lykkes. Det vet Stine Lise Hattestad Bratsberg og SOS-barnebyers Sofia Garcia Garcia.

Tekst: Kristin Valla, foto: Oda Hveem

Jeg tror idretten har litt av æren for at jeg ikke er redd for å samarbeide med noen, sier Stine Lise Hattestad Bratsberg. Den tidligere kulekjøreren og gullmedaljevinneren fra OL på Lillehammer i 1994 har lagt idrettskarrieren bak seg for mange år siden. Siden har hun bygget opp en solid virksomhet som rådgiver og gründer innenfor det private næringslivet. Men noe har hun tatt med seg fra sin første karriere.

– Jeg tror ofte jeg ser samarbeidsformer som ikke er åpenbare for andre. For å bli god i idrett er dine argeste konkurrenter også dine nærmeste venner. Du er nødt til å jobbe sammen. Jeg har laget en del rare konsepter som springer ut fra tanken om at det er mulig.

Vi tar tak i utfordringene og gjør dem til muligheter, sier Stine Lise Hattestad Bratsberg. Gjennom firmaet Pure Consulting utvikler hun bærekraftige forretningsstrategier for små og store bedrifter.

Hun ler litt, for disse «rare konseptene» har blitt til noen av de suksessfulle bærekraftprosjektene i norsk næringsliv. Svømmeaksjonen, for eksempel, hvor 70.000 barn fikk gratis opplæring for å bli trygge i vann. Gjensidigestiftelsens bidrag på over 200 millioner hvert år til mindre aktører som jobber med forebygging av ulykker. Prosjekter som er blitt til ved at offentlige og private organisasjoner forener krefter.

– Da jeg begynte å jobbe med bedrifter, tror jeg at jeg ganske fort så potensialet i at selskaper jobber tettere sammen for å løse samfunnets utfordringer. Det kan handle om å skaffe arbeidsplasser, redusere utslipp, handle mer etisk eller sørge for at folk får mat og helsetjenester. Så kom FNs bærekraftsmål i 2015, som er et glimrende rammeverk for å utvikle gode bærekraftstrategier. Målene er globale. Alle FNs medlemsland har forpliktet seg. Målene setter en tydelig agenda fram mot 2030. Ikke minst minner de oss om at vi alle er i samme båt.

Rustet for fremtiden
Å lage bærekraftige forretningsstrategier er noe annet enn filantropi, understreker Stine Lise Hattestad Bratsberg. Det handler ikke om å gi gaver, men om å skape økt verdi for bedriften samtidig som du gjør verden til et bedre sted. Om å skape shared value.

– Ta Hurtigruta, for eksempel. De er sannsynligvis en av de største aktørene når det gjelder lærlingeplasser i Norge. Langs hele kyststripen mønstrer ungdom på og har praksisen sin ombord. En rekke ulike yrkesfag er representert, fra de som jobber innen skipsfart og vedlikehold til kjøkken og servicenæring. Og, det er jo snilt av dem, er det lett å tenke. Men det er ikke bare snilt. For Hurtigruta er det helt avgjørende at det bor kompetente fagfolk langs kysten som kan jobbe for dem. Det er en vinn-vinn-situasjon, rett og slett.

Bli samarbeidspartner!

En investering i omsorg og utvikling er meningsfull for både kunder og medarbeidere.

Hun forteller at hun for noen dager siden holdt seminar for et lite firma. Da lunsjen kom, var det i plastboller med plastbestikk og plastkopper. Og der satt de på bærekraftseminar. Hun smiler litt.

– Da er det selvsagt lett for denne lille bedriften å tenke: Vi må velge en annen leverandør. Men det er ikke det de bør gjøre. Det de bør gjøre, er å gå til den leverandøren de bruker og si: Vi liker maten deres. Vi vil gjerne fortsette å bruke dere, men vi vil ikke ha maten levert i plast. Slik skaper man gode endringer ved å jobbe med og ikke mot hverandre.

Hun smiler litt, hun har nettopp kommet ut fra et langt møte hos SOS-barnebyer hvor hun er rådsmedlem. Et verv som gir ekstra mening i lys av det arbeidet hun driver med, sier hun.

– Det er krevende å ta del i felles verdiskapning hvis man ikke vokser opp under trygge forhold. Vi må sørge for å få med oss alle. FNs bærekraftmål handler om nettopp det, at alle skal med.

– Bærekraftsmålene gir oss et felles språk. Da er halve jobben gjort. Nå kan vi snakke om hvordan vi skal oppnå disse målene, og her spiller partnerskap en viktig rolle, sier Sofia Garcia Garcia, SOS-barnebyers representant i FN.

Investere i barn
En av samfunnets største utfordringer er ulikhet. Når spanske Sofia Garcia Garcia står opp om morgenen og går til jobben sin i FN-bygget i New York, tenker hun spesielt mye på dette. Hun er SOS-barnebyers representant i FN, og skal sørge for at de barna som organisasjonen jobber for kommer høyere opp på den internasjonale agendaen. Det gjør hun helt bokstavelig ved å bringe unge mennesker til forhandlingsbordet.

– Det er den delen av jobben som virkelig inspirerer meg, sier hun.

– Veldig mye av arbeidet mitt handler om å gjøre ungdom til en aktiv part i utformingen av deres egen skjebne. Det nytter ikke å komme til politikere og næringslivsledere med et skjema som sier hva barna i våre programmer trenger de neste 15 årene. I stedet gir vi dem levende mennesker med førstehåndserfaringer og behov de selv kan fortelle om. Vi må matche teori og praksis.

- For oss i SOS-barnebyer er det avgjørende å vise at barn er en klok investering, sier Sofia Garcia Garcia. Foto: Alf Berg

Hun har sett ambassadører begynne å gråte i disse møtene. Politiske representanter på høyeste nivå som får et annet syn på virkeligheten. Også i det private næringslivet jobber Garcia med å synliggjøre barn som en reell, profesjonell samarbeidspartner og et satsningsområde.

– Det kan være krevende, sier hun.

– Jeg tror de fleste er enige i at vi må investere i barn, fra et moralsk, juridisk og til og med økonomisk ståsted. På den annen side: Barn stemmer ikke. De protesterer ikke. De kjøper ingenting. I et slikt perspektiv er det veldig lett å tenke at de ikke er en prioritet. For oss i SOS-barnebyer er det avgjørende å vise at barn er en klok investering.

Der hvor drømmene er
Alle barna i SOS-barnebyers programmer skal på et tidspunkt stå på egne ben. De skal skape en framtid for seg selv. Når Sofia Garcia Garcia og medarbeiderne spør ungdom hva de trenger, svarer de: En jobb og god oppfølging.

– Får de arbeid, følger også alt det andre de har behov for, som penger, mat, klær og et sted å bo. I tillegg gir jobben selvtillit. For mange av disse ungdommene er dette nøkkelen til et verdig liv.

Partnerskap handler ikke om at én part bidrar mens enn annen tar imot. Begge må delta med sine ressurser. Det er slik vi i SOS-barnebyer definerer samarbeid.
Sofia Garcia Garcia

For å gi flere tilgang til arbeidslivet, gikk SOS-barnebyer i dialog med Deutsche Post DHL, et av verdens største globale transportselskaper, og sa: Hør her, dere er til stede i mange av de samme landene som oss. Vi har tusenvis av ungdommer som trenger jobb. Dere har behov for arbeidskraft. Vi ønsker at dere skal vise disse ungdommene tillit, samtidig som dere gir deres egne medarbeidere en mulighet til å vokse og lære.

– Dette var et samarbeid vi utformet sammen fra bunnen av, og hvor ungdommene selv var involvert. Prosjektet startet med et lærlingeprogram hvor ungdommene får mulighet til å se flere aspekter av virksomheten. De skal få et helhetlig bilde av hvordan en arbeidsplass fungerer. Hvis ikke, vet de ikke hva de kan drømme om, eller hvilke muligheter de kan se for seg selv.

I dag heter dette programmet Youth can! Og rommer 5000 ungdommer og syv andre globale bedrifter. Det gir dem som deltar der karrieremuligheter, kunnskaper og tro på egen framtid.

– Det viktigste er ikke pengene de tjener, sier Sofia Garcia Garcia. – Det er tilliten de blir vist.

– Partnerskap handler ikke om at én part bidrar mens en annen bare tar imot. Begge parter må delta på lik fot med sine ressurser. Alle som bør sitte ved forhandlingsbordet, må inkluderes. Også de unge, hvis mulig. Det er slik vi i SOS-barnebyer definerer samarbeid.

 

Hold deg oppdatert på våre bedriftssamarbeid

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Takk for din påmelding!

Du vil snart motta nyheter om våre partnerprogram på e-post. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den.

Les mer om våre vilkår
Tilbake Created with Sketch.